BODY POSITIVITY ANEB MILUJ SVÉ NEDOKONALÉ TĚLO
Fenomén body positivity ovládá v posledních letech sociální sítě a reklamní kampaně. Proniká i do módního průmyslu a rozšiřuje tak nabídku oblečení pro ženy všech velikostí a tvarů. Jeho účinek ale může být i přes výhradně prospěšný záměr někdy poměrně problematický.
CO ZNAMENÁ BODY POSITIVITY
Trend body positivity hlásí přijetí vlastního těla a respekt bez ohledu na jeho tvar či velikost a vznikl jako reakce na upřednostňovaný ideál krásy ve společnosti. Je to hnutí čistě pozitivní, které se ve společnosti snaží rozšířit myšlenku, že krása se nedá změřit ani zvážit a každé lidské tělo, bez ohledu na jeho nedostatky, je krásné.
PROTI ČEMU BODY POSITIVITY BOJUJE?
Body positivity upozorňuje nejen na předsudky, kterým čelí lidé při těle, ale i hubení lidé. Tuto problematiku pojmenovává jako „body shaming”, což v přesném překladu je zahanbení těla. Tento termín zastřešuje dva typy body shamingu - „fat shaming” a „skinny shaming”, neboli negativní pohled na tlusté, ale i štíhlé tělo.
PROPAGÁTOŘI
Myšlenku pozitivního vnímání našeho těla najdeme zejména v médiích a na sociálních sítích, kde je tento trend reprezentovaný lidmi, kteří se svými proporcemi nebo jinou tělesnou charakteristikou vymykají obecně přijímanému ideálu, a přesto se hrdě prezentují veřejnosti jako ti, kteří své tělo respektují a mají ho rádi takové, jaké je (např. některé plus size modelky, influencerky, herečky a další osobnosti, ale i obyčejní lidé).
U body positivity nejde jen o váhu. Trend se snaží lidem ukázat, jak vypadají lidská těla bez všech filtrů a retuší, která jsou na sociálních sítích k vidění. Vede lidi k tomu, aby se nestyděli za pihy, pigmentové skvrny, akné, jizvy, strie či celulitidu a přistupovali ke svému tělu s láskou, péčí a respektem.
REAKCE MODNÍHO PRŮMYSLU
S měnícím se pohledem společnosti na ideál ženské krásy se mění i přístup módního průmyslu. Už dávno na přehlídkových molech nenajdeme jen na kost vyhublé modelky, ale stále častěji se do popředí zájmu dostávají i plus size modelky.
Také se rozšiřují konfekční velikosti a návrháři, kteří dříve končili u velikosti 38 začínají své oblečení navrhovat na skutečné ženy. Díky body positivity se nezměnily jen velikosti oblečení, ale i střihy.
Stále častěji vidíme řady zaměřené na určitý tvar postavy. Pokud je žena menšího vzrůstu, určitě ji lépe sedne oblečení z řady „petite“, pokud je naopak kypřejších tvarů, může vybírat z „plus size“ kolekcí, nebo pokud se pyšní postavou přesýpacích hodin, je pro ni ideální oblečení z řady „curve“, které vyzdvihne její křivky.
PODPORUJE BODY POSITIVITY OBEZITU?
Body positivity umožnila dívkám, které nezapadají do škatulky unifikované, prefabrikované krásy, vidět v médiích a na sociálních sítích jiné osobnosti, ke kterým mohou vzhlížet. To je důležité zejména pro dospívající dívky, které často při honbě za dokonalým tělem končí s poruchou příjmu potravy. Na druhou stranu tím může nastavovat určitou falešnou představu o tom, že obezita je žádoucí a půvabná.
Mnohé celebrity a influenceři totiž původní myšlenku body positivity převrátili a na svých sociálních účtech prezentují svá morbidně obézní těla jako ukázku sebelásky. Obhajobou své enormní váhy tak ovlivňují společnost, která podle statistik každoročně tloustne.
Konkrétně v České republice podle Českého statistického úřadu trápí obezita 20 % mužů a 18 % žen. Procenta se navíc v posledních letech zvyšují, a to i u dětí. Milovat své tělo je důležité. Pokud však váha ukazuje trojmístné číslo, je nutné zpozornět, začít situaci řešit a předejít tak řadě zdravotních problémů.